Du som leser dette gjør det mest sannsynlig fordi du har tatt kontakt direkte med meg gjennom hjemmesidene mine, og jeg har sendt deg hit. Takk for at du sender informasjon til meg. Det er viktig at jeg holder meg oppdatert på utgivelser og konserter.
Pågangen er imidlertid stor, for å ikke si enorm, og spalteplassen er begrenset. Derfor er det rett og slett ikke særlig sannsynlig at det blir plass for ditt prosjekt, selv om det er godt. Beklager å være så direkte, men slik er realiteten. Likevel, den eneste måten å muligens få det til er jo å informere om konserter og plater.
Kritikere og redaksjoner
Mitt arbeidssted er ikke på redaksjonen i Klassekampen, og slik er det for de fleste norske kritikere. Jeg er bare på redaksjonen kanskje en gang i året for en fest. Dette betyr at relevant informasjon bør gå både til kritikere og til redaksjonen. Hva gjelder plater vil jeg si at det er viktigere at de kommer direkte til kritikeren enn til redaksjonen.
Plater
Plater som blir sendt til redaksjonene blir sjelden sendt videre til den relevante kritikeren. Det er vi kritikere er ekspertene på det vi skriver om, og derfor er det også som oftest vi som tar initiativ til å skrive en artikkel. Men det skjer i samarbeid med redaksjonene, i større eller mindre grad. Derfor: Hvis du ønsker at en kritiker skal høre din plate bør du sende den direkte til den relevante kritikeren. Husk at tilfanget på nye utgivelser er helt uoversiktlig, så sannsynligheten at jeg får plass for platen din er liten. Jeg har alltid en haug med plater som bare ligger i hyllen som fremdeles er uåpnede. Jeg har også dårlig samvittighet for at jeg ikke har hatt tid til å lytte til platene, men det er rett og slett ikke mulig å få med meg alt.
Konserter
Jeg skriver mye om konserter, men jeg legger også planer tidlig. I begynnelsen av hvert semester gjennomgår jeg sesongens program og plotter inn interessante konserter/forestillinger i kalenderen. Det blir likevel plass for konserter jeg får vite om i løpet av sesongen, men jeg trenger informasjon i god tid. Tre uker i forkant av en konsert i Oslo er kort tid, så gjerne mye tidligere. Handler det om en konsert jeg må reise til bør jeg kjenne til den langt tidligere.
Tips om pressemeldinger
Innboksen blir raskt full. Skriv pressemeldinger så korte som mulig. Jeg trenger å kunne se hva, hvem, hvor med et blikk, og jeg trenger et kort hvorfor som jeg kan lese om på noen få sekunder. La gjerne pressemeldingen inneholde relevante linker til mer informasjon, cv, og annet, men gjør selve innholdet så kort og oversiktlig som mulig.
Kritiker og journalister
Jeg er kritiker, ikke journalist. Jeg gjør for så vidt unntaksvis intervjuer, men du kaster bort tiden din om du ber meg om å gjøre et intervju. Uansett hvem du skriver til bør du vite hvilken rolle de har så at du sender relevant informasjon.
Kontakt med redaksjoner
Du kan altså gjerne sende informasjon til meg. Ønsker du å sende noe til redaksjonen i Klassekampens Musikkmagasin bør dette gå til redaktør olavo (alfakrøll) klassekampen.no og eirikb (alfakrøll) klassekampen.no. NB! Disse to jobber for Musikkmagasinet.
De vanlige kultursidene i Klassekampen har sjelden musikkstoff. Du må ta kontakt med kulturredaksjonen for å få kontakt med dem.
Jeg har ellers ikke oversikt over redaksjoner, kritikere og journalister. Beklager, men du må selv lage en adresseliste med relevante kontakter.
Mailinglister
Med mindre du sender personlige mailer bør du sørge for at du bruker en seriøs tjeneste for din mailliste, typ MailChimp. Hvis du sender informasjon som ikke er relevant for meg ønsker jeg å kunne si fra meg videre kommunikasjon.
Sesongprogrammer og annet papir
Jeg ønsker ikke sesongprogrammer eller lignende i posten. Send det på pdf. Eller, det er nesten bedre at hjemmesidene deres gjør det enkelt for meg å orientere meg om hva som skjer.
Sende plater
Magnus Andersson
Holmboes gate 6A
0357 Oslo
Lykke til med ditt prosjekt, og jeg prøver ikke å avvise deg med dette, men jeg ønsker å gi en virkelighetsorientering.